Strona Główna / Blog

3x WOW! Czyli Wyniki Finansowe AWS Okiem Chmurowiska!

Łukasz Dorosz

Łukasz Dorosz

Ponad 12 lat w branży IT. Konsultant i architekt projektów Amazon Web Services. Entuzjasta rozwiązań serverless. Współtwórca Public Cloud User Group (900+ osób). Współtwórca AWS User Group (1500+ osób). Jeden z nielicznych w Polsce posiadaczy certyfikacji - AWS Certified Solutions Architect - Professional.

Wyniki Finansowe AWS

Na początku lutego Amazon ogłosił wyniki finansowe za ostatni kwartał 2017 roku. W dużym skrócie – nastały piękne czasy dla tej firmy (zresztą – nie tylko dla niej). Jak łatwo się domyśleć poniższe liczby dotyczą również bardzo zyskownego okresu świątecznych zakupów.

Q4 2017SprzedażWzrost
Amazon$60B38%
AWS$5.1B44%

Jednak nie zmienia to faktu, że sprzedaż na poziomie 60,5 miliarda dolarów dająca 38% wzrost (rok do roku) jest imponująca.

Największa część tej sprzedaży to oczywiście segment e-commerce. Szybka wysyłka, szeroki wachlarz  usług i produktów – telewizja, muzyka, książki czy smart urządzania (Amazon Alexa) – pomagają osiągać tak wysokie rezultaty. Z samych subskrypcji Amazon Prime w Q4 „nazbierało się” 3.18 miliarda dolarów przychodu

W biznesie Amazona ugruntowaną pozycję zajmuje  oczywiście Amazon Web Services, czyli kompleksowe usługi chmury publicznej. A jakie rezultaty zanotował AWS w Q4?

W czwartym kwartale AWS osiągnął sprzedaż na poziomie 5.1 miliarda dolarów, co porównując z tym samym okresem w 2016, daje 44% wzrost. CFO Amazon zakomunikował, że sprzedaż roczna usług AWS osiągnęła już poziom 20 miliardów dolarów.

Ujmując to jednym słowem… WOW!

AWS to realny biznes

Postawmy jednak sobie pytanie, ile i gdzie Amazon RZECZYWIŚCIE zarobił?

Przyglądając się dokładniej wartościom zysków w rozbiciu na linie biznesowe okazuje się, że najlepsze profity przynosi Amazonowi obecnie nie e-commerce a… chmura AWS.

Zyski Amazon (w milionach dolarów)
Q4 2017All 2017
E-commerce North US$1,692$2,837
E-commerce International– $919– $3,062
AWS$1,354$4,331

W Q4 na usługach e-commerce w Ameryce Północnej  Amazon zarobił blisko 1,7 miliarda dolarów, ale na rynkach międzynarodowych odnotował już 919 milionów straty. W tym samym czasie na usługach AWS zarobił on 1,35 miliarda dolarów.

Z kolei w skali całego roku straty w e-commerce na rynkach międzynarodowych przekroczyły zyski w północnej Ameryce. Wniosek z tego taki, że w 2017 roku realne zyski przyszły jedynie z usług Amazon Web Services.

3 x WOW!

Sukces! Ale nie tylko finansowy

CFO Amazon Brian Olsavsky stwierdził, że na tak dobre wyniki wpływa przede wszystkim rosnąca ilość klientów, ale też silny wzrost realnego wykorzystania usług AWS (przy jednoczesnym obniżaniu cen).

W Q4 AWS pochwalił się pozyskaniem kilku dużych klientów takich jak Expedia, Ellucian, czy DigitalGlobe, którzy zdecydowali się na strategię “all-in on AWS”. Z kolei firmy The Walt Disney Company i Turner nominowały AWS do miana “preferowanego dostawcy chmury”.

Do wyżej wspomnianego sukcesu przyczynił się  również fakt, że w 2017 roku pojawiło się ponad 1400 ogłoszeń nowych funkcjonalności oraz zupełnie nowych usług.

Rok 2017 był także rokiem inwestycji w rozwój infrastruktury.  Jedynie w ostatnim kwartale ubiegłego roku otwarty został nowy region we Francji oraz drugi region w Chinach. To kolejny kluczowy element wpływający na wyniki finansowe.

Większe portfolio usług daje więcej możliwości, a to z kolei przyciąga i kusi nowych klientów. Dla przykładu – National Football League (NFL), Capital One czy Intuit wybrali AWS aby efektywnie wykorzystać rozwiązania machine learning oraz artificial intelligence.

Podsumowanie

Nie da się dalej nie zauważać, że chmura publiczna stała się nieodzowna częścią wielu firm. Szeroka gama usług i łatwy dostęp do technologii, o których jeszcze kilka lat temu czytało się w książkach, zmieniają sposób w jaki żyjemy na co dzień oraz w jaki sposób prowadzimy nasz biznes.

Bierz przykład z Chmurowiska – (Narzędzia Jakich Używamy w Chmurowisku – Edycja 2018) – do prowadznia biznesu nie używamy nawet jednego serwera!

Powyższe wyniki finansowe AWS już po raz kolejny udowadniają, że chmura publiczna nie jest jedynie fantazyjnym wymysłem kilku śmiałków. To dojrzała i sprawdzona w boju technologia, która już dziś pozwala wielu firmom  realizować nowe pomysły i odważne strategie biznesowe.

Jestem przekonany, że już wkrótce w naszym kraju coraz więcej firm poczuje  realne korzyści, jakie daje chmura publiczna. I to szybciej niż myślimy!

Dołącz do listy mailingowej!

Dołącz do naszego newslettera

Staramy się wysyłać tylko wartościowe informacje, np. co miesiąc dostaniesz spis najważniejszych nowości z chmur Azure, AWS i GCP, z krótkimi opisami i linkami.