Strona Główna / Blog

Wireless-as-a-Service, czyli poznajmy WiFi w chmurze

Mirek Burnejko

Mirek Burnejko

Rozmawiam w języku Amazon Web Services, Microsoft Azure i Google Cloud Platform. Skontaktuj się z nim pisząc na ten adres.

wireless w chmurze

Wireless-as-a-Service to usługa budowy i użytkowania sieci LAN/WLAN w modelu chmurowym PaaS. W cloudzie znajduje się platforma do zarządzania siecią (monitoring stanu i zdarzeń, obsługa bieżąca, wydzielanie VLAN, skalowanie użytkowników, przydzielanie polityk bezpieczeństwa), obsługa zgłoszeń, obsługa techniczna sieci (w ramach określonego SLA). Wszystko zebrane w jednej usłudze i jednej fakturze od jednego dostawcy.

Zanim przejdziemy do szczegółów konsultingowych i technicznych, trzeba odpowiedzieć na jedno palące pytanie.

 

Po co cloud specjalistom jakiś WaaS?

Powód pierwszy z dwóch jest bardziej ważny personalnie, a mniej biznesowo.

Wielu cloud specjalistów wcześniej pracowało jako specjaliści od sieci. Żeby długo nie szukać przykładu: nasz własny, Chmurowiskowy autor, Mirek Burnejko. Dla was, WaaS jest jak spotkanie z serdecznym, acz dawno niewidzianym znajomym. To odkurzenie kompetencji, na które ciężko pracowałeś, a z których dawno nie korzystałeś. To okazja, by zrobić coś, w czym jesteś dobry, a czego nie robiłeś przez jakiś czas. Miłe emocje, fajne wdrożenie, a przy okazji dowiesz się czegoś nowego. Same plusy.

Powód drugi jest bardziej ważny biznesowo, a mniej personalnie.

Wiele firm, które bardzo potrzebują chmur IaaS i SaaS z powodu zbyt dużych kosztów i zbyt niskiej wydajności posiadanych środowisk IT, nie korzysta z nich, ponieważ nie rozumie tych rozwiązań, boi się ich. Lekarstwem na ten lęk są:

  • edukacja – szkolenia, meetupy, webinaria, konferencje, artykuły, case study objaśniające zakres techniczny i korzyści ze stosowania zasobów IT w chmurze,
  • speed projekty – czyli szybkie i niezbyt skomplikowane wdrożenia, do których realizacji nie potrzeba wielkich środków (była o nich mowa niedawno na Chmurowisku: https://chmurowisko.pl/10-speed-projektow-oracle-cloud/),
  • inne usługi chmurowe, które dając jakość cloudu, nie zmieniają zbyt wiele w codziennej pracy działów IT i/lub menedżerów biznesu – jest to m.in. backup w chmurze, Unified Communication, oraz właśnie Wireless-as-a-Service.

Z punktu widzenia czasu wdrożenia, WaaS jest również speed projektem: sama instalacja i uruchomienie trwa kilka dni. Termin wydłuża się, jeśli trzeba zainstalować dużo urządzeń lub jeśli w firmie nikt wcześniej nie przeprowadził audytu potrzeb LAN/WLAN. Poprawkę trzeba też wziąć na transport urządzeń z magazynu. W zasadzie sprzęt jest zawsze na stanie, ale dla bezpieczeństwa warto dodać 2-4 tygodnie, tak na wszelki wypadek. W najdłuższej wersji całość wdrożenia powinna zamknąć się zatem w 6-8 tygodniach – zwykle jednak trwa to ok. 2-3 tygodnie.

 

Jakie firmy potrzebują WaaS?

WaaS najlepiej przyjmuje się (zostaje szybko zatwierdzony i szybko wdrożony) w firmie, w której jednocześnie spełnione są trzy poniższe warunki:

  • zarząd lub kierownictwo działu IT patrzy nieufnie na chmurę,
  • obecna infrastruktura sieciowa przewodowa/bezprzewodowa sprawia problemy od strony technicznej,
  • użytkownicy mają problemy, korzystając z firmowej sieci.

Warunek drugi i trzeci pozornie dotyczy tego samego, ale w praktyce mogą występować rozdzielnie. Często zdarza się, że w opinii działu IT wszystko jest w porządku, a użytkownicy zgrzytają zębami ze złości, wpisując w budżet kwotę na utrzymanie sieci – ponieważ goście przychodzący do firmy narzekają na dostęp do WiFi. Odwrotna sytuacja też nie jest dobra: gdy użytkownicy na własną rękę obchodzą problemy z siecią, korzystając z firmowych danych poprzez nieuprawnione połączenia np. WiFi z prywatnego smartfonu. Dział IT nie jest wtedy w stanie zapewnić bezpieczeństwa takiemu połączeniu na poziomie zgodnym z bezpieczeństwem innych połączeń firmowych. Powstaje w ten sposób luka w sieci, potencjalne źródło zagrożenia.

Nie ma większej różnicy wielkość firmy, branża w której działa, uzyskiwane obroty. Usługę WaaS można dopasować wielkością do liczby użytkowników i pokrywanej powierzchni działania, a i ceny nie podnoszą ciśnienia.

Problemy z użytkowaniem typowej infrastruktury sieciowej można podzielić na trzy grupy, choć przyczyna jest tylko jedna. – Infrastruktura sieciowa w wielu firmach została zaprojektowana kilka lat temu, na inne parametry funkcjonalne, na inną liczbę użytkowników. Od tamtej pory firmy się rozwinęły, mają więcej klientów, mają więcej pracowników, przetwarzają więcej danych, otrzymują więcej danych np. z oddziałów terenowych lub rozproszonych punktów sprzedaży. Ale raz wdrożona sieć nie była modernizowana. I to wychodzi w codziennym użytkowaniu – wyjaśnia Tomasz Podgórski, Kierownik Produktu WaaS w Orange Polska. – Problem pierwszy to pozyskanie funduszy na modernizację sieci w sytuacji, gdy dział IT widzi taką potrzebę, ale dla klientów wszystko działa wystarczająco dobrze. Problem drugi polega na niezawodności i bezpieczeństwie: sieć była projektowana na niższy poziom użytkowania, więc sprzęt i oprogramowanie nie oferują wszystkich funkcji, których obecnie potrzebują użytkownicy. Problem trzeci: wydajność. W sieciach priorytet mają kluczowe procesy biznesowe, więc procesy lokalne i pojedynczych użytkowników działają wolniej. Ale każdy przecież uważa, że jego/jej proces jest najważniejszy i powinien mieć pierwszeństwo. I kłopot gotowy.

Jeszcze jednym problemem, który wcześniej nie został poruszony, jest obsługa zgłoszeń użytkowników przez dział IT. Awarie, zapytania, wnioski o zmiany: jeśli ich usuwanie, odpowiadanie lub realizacja trwają zbyt długo (subiektywnie odczuwając), użytkownicy się złoszczą, bo nie mogą pracować, a informatycy się irytują, bo zamiast pracować nad zgłoszeniem muszą odpowiadać na pytania kiedy w końcu sieć zacznie działać tak jak powinna. W efekcie atmosfera współpracy i porozumienia między działami biznesowymi a działem IT staje się ciężka. Zupełnie niepotrzebnie.

 

WaaS jako chmura konsultingowa: fiolki korzyści, łańcuchy wartości, typowe use case’y

Jeśli widzisz, że w twojej firmie występują powyższe problemy, to znak, że jest okazja je rozwiązać przy pomocy WaaS. Ale menedżerowie biznesowi niekoniecznie podejdą do tego projektu tak samo entuzjastycznie jak ty. Szkoda została już wyrządzona i wyłożenie choćby niewielkiej kwoty na WaaS spotka się z niechęcią. Nie z powodu samego rozwiązania, ale z powodu braku zaufania, który wynika ze świadomości istnienia problemów opisanych powyżej.

trzy fiolki korzyści 2

W tej sytuacji działom biznesowym należy pokazać i zaoferować WaaS od strony ich własnych projektów biznesowych, wykorzystując metodę fiolek korzyści (o których pisaliśmy na łamach Chmurowiska) do przedstawienia efektów wdrożenia. W zależności od działu, z którym będziesz rozmawiać, łańcuch korzyści wygląda następująco:

  • dla działu sprzedaży – nowe rozwiązanie połączy kilka lokalizacji w Polsce (elastyczność) i pozwoli szybko konfigurować sieć, obniżając liczbę błędów i awarii procesów (ryzyko) oraz koszty przestojów i napraw (koszty),
  • dla działu HR – nowe rozwiązanie pozwoli szybko i bezpiecznie udostępnić zasoby firmowe nowym pracownikom bez obaw, że wejdą do zbioru danych, do którego nie powinni mieć dostępu, lub odebrać dostęp do danych pracownikom odchodzącym w firmy (elastyczność), pozostając w zgodzie w dotychczasowymi politykami bezpieczeństwa (ryzyko) i nie wymagając z góry dużych kwot na zakup i instalację (koszty),
  • dla działu zakupów – proces zakupu nowego rozwiązania jest szybki, a kontakt z dostawcą całej usługi WaaS (czyli sprzętu, oprogramowania, bezpieczeństwa, obsługi) jest sprawny (elastyczność – więcej kwestii można uzgodnić, ryzyko – informacje o firmie posiada tylko jeden dostawca, koszty – koszt usługi chmurowej jest niski i rozliczany na bieżąco co miesiąc),
  • dla zarządu lub działu rozwoju – firma posiada sieć transmisji danych (WAN) i planuje uruchomienie nowych oddziałów (elastyczność), zachowując dotychczasowe polityki bezpieczeństwa (ryzyko) i nie blokując w budżecie projektu dużej kwoty (koszty),
  • dla działu finansów – nowe rozwiązanie pozwoli obniżyć wydatki na infrastrukturę sieciową (koszty) przy zachowaniu jakości pracy (elastyczność) i bezpieczeństwa (ryzyko).

 

WaaS jako chmura konsultingowa: słupki kosztów

Dokładny opis korzyści z wdrożenia WaaS jest ważny, ale i tak prędzej czy później dostaniesz pytanie o konkretną liczbę. Wtedy z pomocą przyjdą słupki kosztów. Jak pamiętasz z artykułu o podstawowej wiedzy konsultingowej we wdrożeniach cloudowych, słupki kosztów przedstawiają trzy poziomy mierzalnych oszczędności, które firma osiąga dzięki wdrożeniu usług w chmurze.

trzy słupki kosztów

Słupek numer 1 to punkt wyjściowy: sytuacja przed wdrożeniem chmury. Słupek numer 2 to oszczędności w poszczególnych grupach kosztów, uzyskane dzięki chmurze. Słupek numer 3 to ostateczny obraz wydatków na IT po realizacji wdrożenia.

Dla usługi WaaS koszty zielone to koszty zakupu: porównujesz cenę sprzętu, gdybyś kupił infrastrukturę sieciową, z ceną usługi. Jeśli w skład sieci wejdą tylko routery, te oszczędności w tym słupku będą niewielkie. Ale gdy firma potrzebuje bardziej skomplikowane urządzenia jak przełączniki lub UTM-y (dostępne w zaawansowanych pakietach usługi), wtedy porównanie już teraz wygląda dobrze. A jeszcze przed tobą dwa inne słupki kosztów.

Koszty czerwone to koszty licencji i oprogramowania: porównujesz ceny software’u do zarządzania, do monitoringu, do bezpieczeństwa. Skala tych korzyści waha się w zależności od use case’u: dla HR będzie zapewne znacznie większa niż dla działu finansów. Konkretne liczby zależą od wielkości i specyfiki firmy. Musisz je dokładnie wyliczyć na etapie audytu/opracowania koncepcji – ale już po uzyskaniu wstępnej zgody na podstawie fiolek i łańcuchów korzyści.

Koszty niebieskie to koszty bieżącego używania sieci: zliczasz koszty przestoju podczas awarii, obsługi zgłoszeń użytkowników, wymiany urządzeń. Tutaj tkwią największe oszczędności. Jeśli firma posiada prawidłowo wdrożone procesy i rozwiązanie do budżetowania, dość szybko wyliczysz sumę korzyści.

W tym artykule to tyle na temat korzyści i ofertowania WaaS w twojej firmie. Jeśli masz pytania, jeśli chcesz, by jakąś kwestię opisać bardziej szczegółowo – daj znać mailem lub komentarzem na FB. Albo skontaktuj się bezpośrednio z firmą Orange/Integrated Solutions, która oferuje usługę WaaS. Namiar na osobę kontaktową: tomasz.podgorski(małpka)orange.com.

A teraz opis właściwej usługi.

 

Parę słów o samej usłudze

Wireless-as-a-Service w ofercie Orange/Integrated Solutions występuje w postaci trzech pakietów technicznych, a każdy pakiet można nabyć w zakresie podstawowym i zaawansowanym.

Różnice w pakietach technicznych pokazuje ta zgrabna grafika:

waas pakiety techniczne

Dzięki niej zwymiarujesz rozwiązanie, co przyda ci się do ostatecznej wyceny.

Każdy pakiet zawiera określoną liczbę zmian konfiguracji lub konsultacji w ciągu miesiąca. Zmiana konfiguracji dotyczy zmiany parametrów sieci lub urządzenia w sieci. Dzięki przerzuceniu tej funkcji do chmury zgłoszenie może wystawić każdy uprawniony użytkownik, nie tylko specjalista IT. Czyli: oszczędność czasu po stronie firmowych informatyków, którzy nie tylko nie zajmują się fizycznie naprawą, ale też nie odrywają się od bieżącej pracy, by ogarnąć ticket, który właśnie wpłynął do inboksu. Konsultacja to po prostu zapytanie skierowane do inżynierów supportu dostawcy Orange/Integrated Solutions. Liczbę zmian/konsultacji można dopasować do potrzeb firmy, przy czym pamiętaj – gdy sieć będzie działać poprawnie i wszelkie działania będziesz wykonywać ty lub informatycy sieciowi w twojej firmie, zużyta liczba zmian/konsultacji w miesiącu będzie wynosić okrągłe zero.

Pakiety w tabelce prezentują zbiorcze liczby parametrów usługi. Jeśli sobie życzysz jako klient, możesz w ramach puli zasobów ustanowić oddzielne podsieci, z oddzielnymi SSID przypisanymi do różnych grup użytkowników. To najłatwiejszy sposób stworzenia osobnej sieci np. dla gości, dla produkcji, dla działu analiz, który pracuje na dużych zbiorach danych i dużych transferach.

Natomiast jeśli potrzeby twojej firmy nie wpisują się w opisane pakiety. Spokojnie. Istnieje opcja oferty dedykowanej. W takiej sytuacji najlepiej skontaktować się bezpośrednio z  dostawcą (tomasz.podgorski(małpka)orange.com), który przygotuje propozycję indywidualną.

Zakresy usługi to kolejna tabelka:

waas zakresy usługi

„+” oznacza, że opcja/funkcja jest dostępna standardowo. „-” oznacza, że opcja/funkcja jest niedostępna w zakresie podstawowym. „o” oznacza, że opcja/funkcja jest dostępna indywidualnie, na życzenie klienta.

W ramach usługi WaaS Orange/Integrated Solutions oferuje pełną integrację sieci LAN z usługami transmisji danych i urządzeniami WLAN, dzięki czemu całość działa od razu: telefony, internet, zabezpieczenia komputerów, aplikacje, poczta korporacyjna, komputery.

Bezpieczeństwo sieci:  zarządzanie całą siecią LAN/WLAN klienta dzieje się z jednego punktu nadzoru. Na życzenie istnieje również możliwość monitoringu sieci w trybie 24/7.

Główne urządzenia usługi to Cisco Meraki: https://www.meraki.com/.

Usługa chmurowa jest świadczona z centrów danych Orange/Integrated Solutions, które znajdują się w Polsce.

Jeśli chcesz popatrzeć na usługę bezpośrednio na stronach dostawcy, oto link: http://www.integratedsolutions.pl/pl/oferta/networking/waas/.

*************

Na dziś to tyle. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o usłudze, przyślij maila na skrzynkę Chmurowiska, lub zostaw pytanie na FB, albo napisz prosto do osoby kontaktowej po stronie Orange/Integrated Solutions: tomasz.podgorski(małpka)orange.com.

Możesz także zostawić kontakt do siebie, pobierając materiał o usłudze pod linkiem http://www.integratedsolutions.pl/pl/landingi/waas/?utm_source=gdn&utm_medium=artykul&utm_campaign=WaaS.

 

(Zdjęcie natury: werner22brigitte, Pixabay.com. Na licencji CC0 Public Domain.)

Dołącz do listy mailingowej!

Dołącz do naszego newslettera

Staramy się wysyłać tylko wartościowe informacje, np. co miesiąc dostaniesz spis najważniejszych nowości z chmur Azure, AWS i GCP, z krótkimi opisami i linkami.