Sztuczna Inteligencja 101 – Czyli Jak Zacząć Wykorzystywać AI w Twojej Firmie
Sztuczna inteligencja (AI) niedługo stanie się codziennością. Szybciej niż nam się wydaje.
AI możemy podzielić na 3 grupy:
Artificial Narrow Intelligence (ANI)
Sztuczna inteligencja wyspecjalizowana w pewnej dziedzinie. Na niej się dzisiaj skupimy. Mówimy np. o rozpoznawaniu kształtów, rozpoznawaniu głosu lub rozpoznawaniu komend i zamieniania ich na tekstowe polecenia.
Artificial General Intelligence (AGI)
Sztuczna inteligencja na poziomie inteligencji człowieka. Jeszcze nie dostępna. Przewidywana jest na rok 2040.
Artificial Superintelligence (ASI)
Sztuczna inteligencja, która jest mądrzejsza od człowieka z nieskończoną barierą rozwoju. Jeszcze nie dostępna. Przewidywana jest na rok 2060. Intelgencja, która da nam nieśmiertelność, albo… szybką śmiertelność 😉
Skupmy się jednak na tym co jest teraz i co jest dostępne dla każdego, czyli Artificial Narrow Intelligence (ANI).
Czym Jest Sztuczna Inteligencja?
Kilka lat temu, aby pociągnąć pług potrzebowaliśmy konia.
Pojawiły się ciągniki, które miały kilka koni mechanicznych i potrafiły wykonać pracę konia szybcij i efektywniej. Czy to oznacza, że konie stały się nie potrzebne? NIE. Dalej się je hoduje, ale już mniej orają pole.
Kilka lat temy ludzie brali udział w produkcji np. zapałek.
Pojawiły się fabryki (w 1855) i automatyzacja. Nagle jedna fabryka mogła wykonać pracę 100 ludzi w 15 minut. Czy to oznacza, że ludzi stali się nie potrzebnie? NIE. Zaczęły się pojawiać nowe branże, nowe kategorie biznesu. Rzeczy powtarzalne, które wymagały naszych mięśni, zostały przekazane maszynom.
Dziś do tłumaczenia tekstu z bułgarskiego na polski w czasie rzeczywistym używa się ludzi. Wyspecjalizowany tłumacz potrafi słysząc tekst w jednym języku tłumaczyć go po kilku sekundach na drugi.
Pojawia się sztuczna inteligencja, która potrafi, w czasie rzeczysitym tłumaczyć dowolny język na dowolny.. Za kilka dolarów, będziemy mogli wynająć sztuczną inteligencję, która z olbrzymią dokładnością przetłumaczy nam w czasie rzeczywistym słowa wypowiadane przez Bułgara. Czy to oznacza, że ludzie i ich intelekt będzie nie potrzebny? NIE. Jak na powyższych przykładach zaczniemy wykorzystywać wyniki pracy, aby mieć łatwiejsze życie i wykonywać pracę szybciej i efektywniej.
Co Ciekawego Mogę Zrobić Dziś Ze Sztuczną Inteligencją w Chmurze Microsoft Azure?
W chmurze Microsoft Azure mamy usługę, która nazywa się Azure Cognitive Services.
W skład tej usługi wchodzą:
- Emotion API – rozpoznawanie emocji.
- Face API – wyszukiwanie, analizowanie, tagowanie twarzy na zdjęciu.
- Language Understanding Intelligent Service (LUIS) – rozpoznawanie komend.
- Recommendations API – rekomendacje produktów.
- Speaker Recognition API – rozpoznawanie kto mówi.
- Bing Speech API – zmiana słów na tekst i odwrotnie… ze zrozumieniem.
- Text Analytics API – rozpoznawanie fraz, sentymentu, tematu i języka.
- Web Language Model API – modelowanie naturalnego języka. Np. jakie słowo będzie następne.
Co Ciekawego Pojawi Się Za Chwile?
Oprócz powyższymi trwają prace nad kolejnymi usługami.
- Computer Vision API – zaawansowane analizowanie obrazów.
- Video API – rozpoznawanie zawartości video, analiza, trakowanie.
- Bing Spell Check API – poprawa błędów wliczajc nazwy własne, slang.
- Linguistic Analysis API – identyfikacja konceptu i akcji w nie zrozumiałym tekście.
- Academic Knowledge API – dostęp do Microsoft Academic Graph.
- Entity Linking Intelligence Service – automatyczne dodawanie linków w treści.
- Knowledge Exploration Service – naturalne pytania na strukturalnych danych.
- Bing Autosuggest API – sugerowanie wpisywanego tesktu bazując na Bing.
- Bing Image Search API – wyszukiwanie zdjęć oparte o wpisywane frazy.
- Bing News Search API – wyszukiwanie artykułów opartych o wpisywane frazy.
- Bing Video Search API – wyszukiwanie nagrań video w oparciu o wpisywane frazy.
- Bing Web Search API – wyszukiwanie w bing w oparciu o wpisywane frazy.
- Custom Recognition Intelligent Service (CRIS) – zaawansowane rozpoznawanie sposobu mówienia, słownictwa.
Jak Zacząć?
1. Najpierw pobaw się w piaskownicy, klikając na jeden z linków powyżej, np. Face API.
3. Zaloguj się do portalu Azure.
4. Uruchom usługę Azure Cognitive Services i wybierz Face API.
5. Skopiuj adres URL dla API i klucz do uwierzytelnienia.
6. Przeczytaj dokumentację, aby zrozumieć jak przygotować zapytanie oraz jak dokładnie działa dane API.
7. Przetestuj pierwsze zapytania w Testing Console, podając klucz do swojego API i adres URL do zdjęcia, które chcesz przeanalizować. Zdjęcia możesz trzymać na Azure Blob Storage.
8. Zacznij używać sztucznej inteligencji w swoich aplikacjach, w swojej firmie.
Świat Jutra
Dawniej mówiono “Software is eating the world”. Tak teraz API zjada świat (jeżeli myślisz o zbudowaniu pewnej usługi, to jest duża szansa, że ktoś już ją zrobił i udostępnia API do niej). Już niedługo API sztucznej inteligencji będzie codziennością. Będziemy mogli zlecić dowolne zadanie naszej sztucznej inteligencji i otrzymać odpowiedź w ułamkach sekund za kilka centów.
W oczekiwaniu na Artificial Superintelligence (ASI) przywitajmy się z Artificial Narrow Intelligence (ANI).
Już 21 czerwca dowiesz się, jak możesz wykorzystać AI w Twojej firmie. Damian Mazurek i Piotr Kalinowski wprowadzą Cię w świat sztucznej inteligencji i LLM.
Przed nami nowy rozdział! Chmurowisko dokonało połączenia z polskim Software Mind – firmą, która od 20 lat tworzy rozwiązania przyczyniające się do sukcesu organizacji z całego świata…
Grupa Dynamic Precision podjęła decyzję o unowocześnieniu swojej infrastruktury. Razem z Oracle Polska prowadzimy migrację aplikacji firmy do chmury OCI.
Już 21 czerwca dowiesz się, jak możesz wykorzystać AI w Twojej firmie. Damian Mazurek i Piotr Kalinowski wprowadzą Cię w świat sztucznej inteligencji i LLM.
Zapisz się do naszego newslettera i
bądź z chmurami na bieżąco!
z chmur Azure, AWS i GCP, z krótkimi opisami i linkami.