Strona Główna / Blog

Kto Mnie Uratuje? Czyli o Wsparciu Red Hat, Oracle, Microsoft w Chmurze Amazon

Mirek Burnejko

Mirek Burnejko

Rozmawiam w języku Amazon Web Services, Microsoft Azure i Google Cloud Platform. Skontaktuj się z nim pisząc na ten adres.

Support w Amazon Web Services

Przemigrowałem swój serwer do Amazon Web Services. Co teraz?

  • Czy AWS będzie wspierał moją aplikację Oraclową?
  • Co się stanie, gdy mój serwer Red Hat zacznie się kaszanić?
  • Przecież Microsoft konkuruje z AWS? Co ze wsparciem?

O NIE! NIEEEEEEEE!
NIEEEEEEEEEEEEEEE!

Spokojnie! Mam dla Ciebie dobrą wiadomość: Nie jest źle.

Czytaj dalej.

Streszczenie

  • Przed uruchomieniem serwisu pogadaj z AWS, dostawcą oprogramowania lub partnerem.
  • Red Hat i AWS dogadali się i wspólnie pomogą Ci w rozwiązywaniu problemów. W zależności od modelu zakupu, zgłaszasz się do Red Hat lub do AWS.
  • Microsoft i AWS dogadali się i wspólnie pomogą Ci w rozwiązaniu problemu. W większości wypadków, zgłaszasz problem bezpośrednio do AWS.
  • Oracle i AWS dogadali się i w większości wypadków zgłaszasz problemy z bazą do Oracle, a problemy z infrastrukturą do AWS. Oracle i AWS współpracują ze sobą, aby rozwiązać Twój problem.

Złota Reguła

  • Przy każdej wątpliwości zadaj pytanie swojemu opiekunowi u dostawcy chmury.
  • Równolegle zapytaj dostawcę systemu, aplikacji i porównaj wyniki.
  • Warto też konsultować się z partnerami lub konsultantami, którzy znają kwestię licencyjną od praktycznej strony.
  • Uwaga! Odpowiedzi mogą się różnić, co zależy od wielu rzeczy. Nie zawsze powiązanych z faktami i logiką.

Poniższe informacje opierają się na mojej prywatnej wiedzy oraz na interpretacji materiałów na stronie AWS i partnerów technologicznych (Oracle, Red Hat, Microsoft). Przed wybraniem rozwiązania, skonsultuj się z dostawcą chmury i/lub oprogramowania.

Red Hat Enterprise Linux

  • System Red Hat Enterprise Linux w AWS dostępny jest w trzech modelach: Pay Per Use, Reserved (1 lub 3 lata) oraz bring existing subscription.
  • W 1-wszym i 2-gim modelu koszt licencji opłacany jest do AWS, w 3-cim do Red Hat.
  • Klienci, którzy używają subskrybcji Red Hat Enterprise Linux Premium, mogą skorzystać z Red Hat Cloud Access i przenieść swoje subskrypcje do AWS.
  • AWS dogadał się z Red Hat w celu przygotowywania wspieranych obrazów Red Hat Enterprise Linux (RHEL) w serwisie Amazon EC2.
  • Red Hat przygotowuje aktualizacje dla klientów AWS w tym samym czasie, gdy aktualizacje są dostępne dla innych klientów.
  • System Red Hat Enterprise Linux jest wspierany na wszystkich rodzajach wirtualnych maszyn, we wszystkich regionach.
  • Jeżeli posiadasz AWS Premium Support, to kontaktujesz się bezpośrednio do AWS, który bierze na siebie kwestie rozwiązywania problemów. W kwestiach wymagających kontaktu z Red Hat, Amazon bierze to na siebie.
  • Jeżeli używasz Red Hat Enterprise Linux zakupionego poprzez Red Hat Cloud Access, kontaktujesz się bezpośrednio z Red Hat. Red Hat bierze na siebie kontakt z AWS. Równolegle kwestie związane z infrastrukturą powinieneś zgłaszać do AWS.
  • Więcej informacji można znaleźć na stronie FAQ AWS dla RHEL lub na stronie Red Hat dla AWS.

Microsoft Windows

  • System Windows w AWS dostępny jest w dwóch modelach: Pay Per Use, Reserved (1 lub 3 lata).
  • Aplikacje Microsoft, takie jak SQL Server, SharePoint Server, czy Lync Server, mogą korzystać z zakupionych licencji dzięki programowi License Mobility. Więcej informacji o License Mobility Program od strony AWS możesz znaleźć tutaj.
  • Część (jednak nie wszystkie) z aplikacji Microsoft możesz też kupować w AWS Marketplace wraz z systemem operacyjnym i serwerem, płacą jedną fakturę i rozliczając się godzinowo.
  • License Mobility Program nie zawiera Client Access Licenses (CALs). Musisz posiadać odpowiednią ilość licencji CAL.
  • Niestety License Mobility Program nie obejmuje systemów operacyjnych (serwer i klient) ani aplikacji desktopowych, np. Microsoft Office. Oznacza to, że licencje na serwery należy kupować razem z infrastrukturą od Amazon Web Services.
  • Tu warto zwrócić uwagę na licencjonowanie SQL Server w modelu Bring Your Own License. Istnieje też model License Included – tu się nie przejmujesz. Korzystając z modelu BYOL warto zapoznać się z tym dokumentem.
  • Jeżeli masz problem, wymagający wsparcia, to skontaktuj się ze wsparciem AWS. AWS dołączy Microsoft do rozwiązywania problemu, jeśli będzie taka potrzeba.
  • Jeżeli masz wykupione aktualnie wsparcie w Microsoft, możesz skontaktować z nimi bezpośrednio, wtedy w razie potrzeby dołączą ludzi z AWS.
  • Amazon Web Services oferuje licencje Microsoft Windows w modelu pay per use. AWS posiada umowę SPLA z Microsoft. Stawiając maszynę wirtualną z systemem Windows, otrzymujesz licencję jako część kosztu środowiska. Nie przejmujesz się w tym przypadku o zgodność licencyjną. Zapewniona jest przez umowę pomiędzy Amazon Web Services i Microsoft.
  • System Microsoft Windows jest wspierany na wszystkich rodzajach wirtualnych maszyn, we wszystkich regionach.
  • Gdy pojawi się problem w Twoim środowisku, nie musisz odtwarzać środowiska po za Amazon Web Services. Usługi uruchomione na systemach Windows w chmurze Amazon Web Services są wspierane zarówno przez Microsoft i AWS.
  • Tworząc maszynę w Amazon Web Services, wybierasz szablon z przygotowanym systemem Windows 2003, Windows 2008 lub Windows 2012 (w różnych wersjach).
  • Po znalezieniu dziur w systemie Windows, AWS aktualizuje system do 5 dni od Microsoft’s patch Tuesday lub częściej jeżeli jest taka potrzeba.
  • AWS nie „zagląda” do Twojego systemu, więc uruchomione maszyny muszą być aktualizowane przez Ciebie i Twój zespół. Wyjątkiem są szablony (AMI), które AWS i Microsoft przygotowują, aby startować z nich nowe maszyny.
  • Nadal możesz uruchomić swoją maszynę z Windows 2003 w Amazon Web Services, jednak support będzie ograniczony. AWS będzie wspierał Twoje środowisko z wyłączeniem tematów, które wymają aktualizacji systemu, aktualizacji poprawek bezpieczońswa, etc.
  • Możesz też powołać maszynę z Microsoft Windows 2003, wgrać tam swoje aktualizacje i stworzyć z niej szablon (AMI), którego będziesz używał w przyszłości.
  • Jeżeli chcesz zrobić upgrade swojej maszyny z Windows 2003 do wyższej wersji, to skorzystaj z tej procedury.
  • Więcej informacji znajdziesz tutaj

Bazy Danych Oracle

  • AWS oferuje bazy danych Oracle w dwóch modelach: standardowe instalacje na instancjach EC2 oraz w modelu zarządzanym przez AWS w formie AWS Relational Database Service (AWS RDS)
  • Dla baz danych Oracle AWS oferuje opcję Bring Your Own License (dla bazy postawionej na instancjach EC lub w AWS RDS) oraz License Included (tylko dla Amazon RDS dla licencji SE One)
  • Jeżeli uruchamiałeś kiedyś bazy danych Oracle na środowisku wirtualnym (korzystając z licencji Server-based) spotkałeś się z problemem licencjonowania per fizyczny procesor. Oracle dogadał się z AWS i umożliwia licencjonowanie per wirtualny procesor. Więcej o tym można przeczytać na stronach Oracle.
  • W skrócie wygląda to tak: Dla Standard Edition One i Standard Edition liczymy wirtualne rdzenie, dzielimy przez 4 i zaokrąglamy w górę. Na tej bazie określamy ilość potrzebnych licencji. Tak więc uruchamiając bazę Oracle Standard Edition w RDS, korzystając z instancji db.m3.xlarge (4vCPU) potrzebujemy jednej licencji. Jeżeli włączymy opcję Multi-AZ Deployment, potrzebujemy dwóch licencji. Dla bazy Enterprise Edition wykonujemy wyliczenia traktując jeden wirtualny CPU jako fizyczny CPU. Wykorzystywany jest standardowy wskaźnik z processor metric definition by Oracle. Przy Multi-AZ Depolyment wszystko x2.
  • Dla modelu Bring Your Own License kontaktujesz się bezpośrednio z Oracle, korzystając ze standardowego procesu w Twojej firmie. AWS i Oracle posiadają proces wsparcia multi-vendor i współpracują ze sobą w tle, aby rozwiązać Twój problem jak najszybciej.
  • Dla modelu Bring Your Own License, jeżeli posiadasz AWS Premium Support, możesz też wysłać zgłoszenie do Amazon Web Services. W tym modelu rozpatrywane będą zgłoszenia dotyczące bezpośrednio infrastruktury AWS oraz usługi Amazon RDS.
  • Dla modelu License Include, wszystkie zgłoszenia kierujesz do AWS Premium Support, zarówno dla infrastruktury, jak i w tematach bazy danych Oracle.
  • Przy opcji zarządzanej bazy danych (RDS), AWS wspiera wersji baz danych przez założony okres. Wersje major przez 3 lata od chwili dodania jej do Amazon RDS. Wersje minor przez 1 rok.
  • Nie musisz posiadać instancji przygotowywanych przez Oracle, aby być wspieranym.
  • Przed każdym wdrożeniem produktów Oracle warto potwierdzić kwestie licencyjne z zespołem od Oracle License Management Services
  • Więcej w FAQ Oracle i FAQ AWS dla Amazon RDS

Masz dodatkowe pytanie dotyczący licencji i wsparcia w Amazon Web Services? Zadaj pytanie w sekcji komentarzy poniżej. Jeżeli nawet nie będę znał odpowiedzi, znajdę kogoś kto zna.

Dołącz do listy mailingowej!

Dołącz do naszego newslettera

Staramy się wysyłać tylko wartościowe informacje, np. co miesiąc dostaniesz spis najważniejszych nowości z chmur Azure, AWS i GCP, z krótkimi opisami i linkami.