Ikona strzałka
Powrót do bloga

Kto Mnie Uratuje? Czyli o Wsparciu Red Hat, Oracle, Microsoft w Chmurze Amazon

Mirek Burnejko
Mirek Burnejko
06/10/2015

Support w Amazon Web Services
Przemigrowałem swój serwer do Amazon Web Services. Co teraz?

  • Czy AWS będzie wspierał moją aplikację Oraclową?
  • Co się stanie, gdy mój serwer Red Hat zacznie się kaszanić?
  • Przecież Microsoft konkuruje z AWS? Co ze wsparciem?

O NIE! NIEEEEEEEE!
NIEEEEEEEEEEEEEEE!
Spokojnie! Mam dla Ciebie dobrą wiadomość: Nie jest źle.
Czytaj dalej.

Streszczenie

  • Przed uruchomieniem serwisu pogadaj z AWS, dostawcą oprogramowania lub partnerem.
  • Red Hat i AWS dogadali się i wspólnie pomogą Ci w rozwiązywaniu problemów. W zależności od modelu zakupu, zgłaszasz się do Red Hat lub do AWS.
  • Microsoft i AWS dogadali się i wspólnie pomogą Ci w rozwiązaniu problemu. W większości wypadków, zgłaszasz problem bezpośrednio do AWS.
  • Oracle i AWS dogadali się i w większości wypadków zgłaszasz problemy z bazą do Oracle, a problemy z infrastrukturą do AWS. Oracle i AWS współpracują ze sobą, aby rozwiązać Twój problem.

Złota Reguła

  • Przy każdej wątpliwości zadaj pytanie swojemu opiekunowi u dostawcy chmury.
  • Równolegle zapytaj dostawcę systemu, aplikacji i porównaj wyniki.
  • Warto też konsultować się z partnerami lub konsultantami, którzy znają kwestię licencyjną od praktycznej strony.
  • Uwaga! Odpowiedzi mogą się różnić, co zależy od wielu rzeczy. Nie zawsze powiązanych z faktami i logiką.

Poniższe informacje opierają się na mojej prywatnej wiedzy oraz na interpretacji materiałów na stronie AWS i partnerów technologicznych (Oracle, Red Hat, Microsoft). Przed wybraniem rozwiązania, skonsultuj się z dostawcą chmury i/lub oprogramowania.

Red Hat Enterprise Linux

  • System Red Hat Enterprise Linux w AWS dostępny jest w trzech modelach: Pay Per Use, Reserved (1 lub 3 lata) oraz bring existing subscription.
  • W 1-wszym i 2-gim modelu koszt licencji opłacany jest do AWS, w 3-cim do Red Hat.
  • Klienci, którzy używają subskrybcji Red Hat Enterprise Linux Premium, mogą skorzystać z Red Hat Cloud Access i przenieść swoje subskrypcje do AWS.
  • AWS dogadał się z Red Hat w celu przygotowywania wspieranych obrazów Red Hat Enterprise Linux (RHEL) w serwisie Amazon EC2.
  • Red Hat przygotowuje aktualizacje dla klientów AWS w tym samym czasie, gdy aktualizacje są dostępne dla innych klientów.
  • System Red Hat Enterprise Linux jest wspierany na wszystkich rodzajach wirtualnych maszyn, we wszystkich regionach.
  • Jeżeli posiadasz AWS Premium Support, to kontaktujesz się bezpośrednio do AWS, który bierze na siebie kwestie rozwiązywania problemów. W kwestiach wymagających kontaktu z Red Hat, Amazon bierze to na siebie.
  • Jeżeli używasz Red Hat Enterprise Linux zakupionego poprzez Red Hat Cloud Access, kontaktujesz się bezpośrednio z Red Hat. Red Hat bierze na siebie kontakt z AWS. Równolegle kwestie związane z infrastrukturą powinieneś zgłaszać do AWS.
  • Więcej informacji można znaleźć na stronie FAQ AWS dla RHEL lub na stronie Red Hat dla AWS.

Microsoft Windows

  • System Windows w AWS dostępny jest w dwóch modelach: Pay Per Use, Reserved (1 lub 3 lata).
  • Aplikacje Microsoft, takie jak SQL Server, SharePoint Server, czy Lync Server, mogą korzystać z zakupionych licencji dzięki programowi License Mobility. Więcej informacji o License Mobility Program od strony AWS możesz znaleźć tutaj.
  • Część (jednak nie wszystkie) z aplikacji Microsoft możesz też kupować w AWS Marketplace wraz z systemem operacyjnym i serwerem, płacą jedną fakturę i rozliczając się godzinowo.
  • License Mobility Program nie zawiera Client Access Licenses (CALs). Musisz posiadać odpowiednią ilość licencji CAL.
  • Niestety License Mobility Program nie obejmuje systemów operacyjnych (serwer i klient) ani aplikacji desktopowych, np. Microsoft Office. Oznacza to, że licencje na serwery należy kupować razem z infrastrukturą od Amazon Web Services.
  • Tu warto zwrócić uwagę na licencjonowanie SQL Server w modelu Bring Your Own License. Istnieje też model License Included – tu się nie przejmujesz. Korzystając z modelu BYOL warto zapoznać się z tym dokumentem.
  • Jeżeli masz problem, wymagający wsparcia, to skontaktuj się ze wsparciem AWS. AWS dołączy Microsoft do rozwiązywania problemu, jeśli będzie taka potrzeba.
  • Jeżeli masz wykupione aktualnie wsparcie w Microsoft, możesz skontaktować z nimi bezpośrednio, wtedy w razie potrzeby dołączą ludzi z AWS.
  • Amazon Web Services oferuje licencje Microsoft Windows w modelu pay per use. AWS posiada umowę SPLA z Microsoft. Stawiając maszynę wirtualną z systemem Windows, otrzymujesz licencję jako część kosztu środowiska. Nie przejmujesz się w tym przypadku o zgodność licencyjną. Zapewniona jest przez umowę pomiędzy Amazon Web Services i Microsoft.
  • System Microsoft Windows jest wspierany na wszystkich rodzajach wirtualnych maszyn, we wszystkich regionach.
  • Gdy pojawi się problem w Twoim środowisku, nie musisz odtwarzać środowiska po za Amazon Web Services. Usługi uruchomione na systemach Windows w chmurze Amazon Web Services są wspierane zarówno przez Microsoft i AWS.
  • Tworząc maszynę w Amazon Web Services, wybierasz szablon z przygotowanym systemem Windows 2003, Windows 2008 lub Windows 2012 (w różnych wersjach).
  • Po znalezieniu dziur w systemie Windows, AWS aktualizuje system do 5 dni od Microsoft’s patch Tuesday lub częściej jeżeli jest taka potrzeba.
  • AWS nie “zagląda” do Twojego systemu, więc uruchomione maszyny muszą być aktualizowane przez Ciebie i Twój zespół. Wyjątkiem są szablony (AMI), które AWS i Microsoft przygotowują, aby startować z nich nowe maszyny.
  • Nadal możesz uruchomić swoją maszynę z Windows 2003 w Amazon Web Services, jednak support będzie ograniczony. AWS będzie wspierał Twoje środowisko z wyłączeniem tematów, które wymają aktualizacji systemu, aktualizacji poprawek bezpieczońswa, etc.
  • Możesz też powołać maszynę z Microsoft Windows 2003, wgrać tam swoje aktualizacje i stworzyć z niej szablon (AMI), którego będziesz używał w przyszłości.
  • Jeżeli chcesz zrobić upgrade swojej maszyny z Windows 2003 do wyższej wersji, to skorzystaj z tej procedury.
  • Więcej informacji znajdziesz tutaj

Bazy Danych Oracle

  • AWS oferuje bazy danych Oracle w dwóch modelach: standardowe instalacje na instancjach EC2 oraz w modelu zarządzanym przez AWS w formie AWS Relational Database Service (AWS RDS)
  • Dla baz danych Oracle AWS oferuje opcję Bring Your Own License (dla bazy postawionej na instancjach EC lub w AWS RDS) oraz License Included (tylko dla Amazon RDS dla licencji SE One)
  • Jeżeli uruchamiałeś kiedyś bazy danych Oracle na środowisku wirtualnym (korzystając z licencji Server-based) spotkałeś się z problemem licencjonowania per fizyczny procesor. Oracle dogadał się z AWS i umożliwia licencjonowanie per wirtualny procesor. Więcej o tym można przeczytać na stronach Oracle.
  • W skrócie wygląda to tak: Dla Standard Edition One i Standard Edition liczymy wirtualne rdzenie, dzielimy przez 4 i zaokrąglamy w górę. Na tej bazie określamy ilość potrzebnych licencji. Tak więc uruchamiając bazę Oracle Standard Edition w RDS, korzystając z instancji db.m3.xlarge (4vCPU) potrzebujemy jednej licencji. Jeżeli włączymy opcję Multi-AZ Deployment, potrzebujemy dwóch licencji. Dla bazy Enterprise Edition wykonujemy wyliczenia traktując jeden wirtualny CPU jako fizyczny CPU. Wykorzystywany jest standardowy wskaźnik z processor metric definition by Oracle. Przy Multi-AZ Depolyment wszystko x2.
  • Dla modelu Bring Your Own License kontaktujesz się bezpośrednio z Oracle, korzystając ze standardowego procesu w Twojej firmie. AWS i Oracle posiadają proces wsparcia multi-vendor i współpracują ze sobą w tle, aby rozwiązać Twój problem jak najszybciej.
  • Dla modelu Bring Your Own License, jeżeli posiadasz AWS Premium Support, możesz też wysłać zgłoszenie do Amazon Web Services. W tym modelu rozpatrywane będą zgłoszenia dotyczące bezpośrednio infrastruktury AWS oraz usługi Amazon RDS.
  • Dla modelu License Include, wszystkie zgłoszenia kierujesz do AWS Premium Support, zarówno dla infrastruktury, jak i w tematach bazy danych Oracle.
  • Przy opcji zarządzanej bazy danych (RDS), AWS wspiera wersji baz danych przez założony okres. Wersje major przez 3 lata od chwili dodania jej do Amazon RDS. Wersje minor przez 1 rok.
  • Nie musisz posiadać instancji przygotowywanych przez Oracle, aby być wspieranym.
  • Przed każdym wdrożeniem produktów Oracle warto potwierdzić kwestie licencyjne z zespołem od Oracle License Management Services
  • Więcej w FAQ Oracle i FAQ AWS dla Amazon RDS

Masz dodatkowe pytanie dotyczący licencji i wsparcia w Amazon Web Services? Zadaj pytanie w sekcji komentarzy poniżej. Jeżeli nawet nie będę znał odpowiedzi, znajdę kogoś kto zna.

AKTUALNOŚCI
13/06/20232 min.
AI w średniej firmie: Tworzenie przyszłości przy użyciu LLM.

Już 21 czerwca dowiesz się, jak możesz wykorzystać AI w Twojej firmie. Damian Mazurek i Piotr Kalinowski wprowadzą Cię w świat sztucznej inteligencji i LLM.

Zobacz wpis
AKTUALNOŚCI
14/02/20232 min
Chmurowisko łączy się z Software Mind

Przed nami nowy rozdział! Chmurowisko dokonało połączenia z polskim Software Mind – firmą, która od 20 lat tworzy rozwiązania przyczyniające się do sukcesu organizacji z całego świata…

Zobacz wpis
AKTUALNOŚCI
09/11/20225 min
Migracja systemu Dynamic Precision do Oracle Cloud

Grupa Dynamic Precision podjęła decyzję o unowocześnieniu swojej infrastruktury. Razem z Oracle Polska prowadzimy migrację aplikacji firmy do chmury OCI.

Zobacz wpis
AKTUALNOŚCI
AI w średniej firmie: Tworzenie przyszłości przy użyciu LLM.

Już 21 czerwca dowiesz się, jak możesz wykorzystać AI w Twojej firmie. Damian Mazurek i Piotr Kalinowski wprowadzą Cię w świat sztucznej inteligencji i LLM.

Zobacz wpis
Grafika przedstawiająca chmuręGrafika przedstawiająca chmurę

Zapisz się do naszego newslettera i
bądź z chmurami na bieżąco!

Zostaw nam swój e–mail a co miesiąc dostaniesz spis najważniejszych nowości
z chmur Azure, AWS i GCP, z krótkimi opisami i linkami.