Strona Główna / Blog

14 Rzeczy, Których Nauczyłem Się z Prezentacji „Can You Uberize Your Business?” (i Jaki Ma To Związek z Chmurą i Twoją Karierą)

Mirek Burnejko

Mirek Burnejko

Rozmawiam w języku Amazon Web Services, Microsoft Azure i Google Cloud Platform. Skontaktuj się z nim pisząc na ten adres.

Uber

Od poniedziałku do piątku pracuję.

W sobotę i niedzielę wypoczywam… ale też szukam inspiracji.

Trafiłem ostatnimi dniami na genialną sesję wygłoszoną przez Dado Van Peteghem – Can You Uberize Your Business. Tu znajdziesz nagranie części, a tu znajdziesz slajdy.

Wow.

Zostawiła na mnie OLBRZYMIE wrażenie.

Pozwól, że podzielę się z Tobą tym, czego się nauczyłem.

Opiszę Ci też jak chmura publiczna krąży w okolicach tych idei.

1. Przestańmy Romantycznie Wspominać Stare Dobre Czasy

„I nie powróci więcej”.

Ciągle spotykam znajomych, którzy z łezką w oku wspominają, jak to było dobrze cały dzień zmieniać tasiemki z backupami. Jak fajnie było instalować nowy serwer przez cały dzień.

Te czasy już minęły.

W chmurze trzymasz dane archiwalne, które same się replikują.

Nowy serwer uruchamiasz w 60 sekund.

IT ma inną rolę. Rolę inspiracji, napędzania biznesu, budowania rozwiązań, które rozwiązują nowe problemy klientów naszego przedsiębiorstwa.

2. Nikt Nie Jest Bezpieczny

Firmy taksówkowe płaczą, gdy Uber odbiera im Klientów.

Banki przyglądają się na takie startupy jak chime, które w kilka osób i bez fizycznych serwerów otwiera portfele klientów.

Friendsurance wkracza do spokojnego, do dzisiaj, świata wielkich ubezpieczycieli.

Firmy odzieżowe przyglądają się mówcom na TED, którzy drukują ubrania za pomocą drukarek 3D.

Każda branża jest zagrożona.

„Mnie to nie dotyczy” już dawno przestało działać.

Dzięki chmurze, z zerowym progiem wejścia, każdy może rozpocząć dowolny biznes i rosnąć w niewyobrażalnym tempie.

3. Czas Na Przejście Od $0 do $1,000,000,000 Skraca Się

Prada potrzebowała 98 lat, aby dojść do wyceny jednego miliarda dolarów.

Nike potrzebował 24 lata.

Twitter potrzebował 3 lata.

Instacart 1 rok.

Która z firm, które pojawiają się codziennie na ProductHunt, osiągnie wartość 1 miliarda w 6 miesięcy i zabierze Ci 50% klientów?

Żadna z tych firm nie buduje własnego Data Center (na które średnio potrzebujesz 3 lata). Każda z tych firm startuje w chmurze, bo tylko tam mogą rosnąć, gdy pomysł chwyci lub… zamknąć biznes tak szybko, jak tylko coś pójdzie w złym kierunku.

4. Możesz Się Inspirować, Ale Musisz Zacząć Działać

Czytamy case studies, mówimy naszym dyrektorom o sukcesach innych firm, czytamy inspirujące wpisy podobne do tego.

Oglądanie jak gra Messi, nie sprawi, że staniesz się lepszym piłkarzem. Musisz wyjść na boisko i zacząć grać.

Na swoim pulpicie mam tapetę, która przedstawia taki napis: „Your future is created by what You do today, not tomorrow”.

To, do czego zachęcam, to abyś zaczął dziś. Zrób małą zmianę w swojej firmie, daj szansę chmurze, zbuduj demo rozwiązania IoT i pokaż je swojemu CEO. Jesteś w branży medycznej, transportowej, energetycznej. Oł, man. To najlepsze miejsce na innowację.

5. Czas Życia Firmy Spadł z 60 do 18 Lat

Chciałbym, abyś pomyślał o firmie, w której pracujesz. Teraz uwaga, jeżeli związałeś całe swoje życie z tą firmą, mam dla Ciebie złą wiadomość. Twoja firma zostanie kupiona, zbankrutuje lub po prostu zmieni się w coś innego.

I nie jest to złe.

Technologia zmienia każdą sekundę naszego życia. Firmy, które mówią, że na cyfrową rewolucję jeszcze przyjdzie czas, opadają na dno. Firmy, które podążają za cyfrową rewolucją i tworzą z niej maszynę napędową swojego biznesu, mają większe szanse na przeżycie.

6. Znajdowanie Talentów Do Firmy To Nie Lada Wyzwanie

Chciałbym się z Tobą podzielić swoją skrzynką pocztową i pokazać ile firm prosi mnie o polecenie dobrej osoby do pracy. Mam dla Was złą wiadomość. Dobrą osobę może znajdziecie, ale nie będzie to talent pierwszego gatunku.

Talenty wybierają firmy, które używają najnowszych technologii, pozwalają swoim pracownikom wnosić swoje innowacje i doświadczenie do firmy.

Chcesz mieć najlepszych ludzi? Ci ludzie potrzebują, aby twoja firma zapewniła im możliwość brania, ale też dawania. Jeszcze nie jest za późno.

7. Zapomnij O Ideach. Zacznij Rozwiązywać Problemy

Zdradzę Ci sekret, ale nie mów tego nikomu. Możemy tak się umówić?

Weźmy takiego Azure. Ma około 70 usług. Za pomocą tych usług, może zbudować dowolny system, rozwiązać dowolny problem, na który zezwala technologia. Dowolny.

To co jednak słyszę od klientów, ale też od ludzi z wielu firm oferujących rozwiazania, to teksty:

„Naszego rozwiązanie w chmurze użyła firma X”,
„Nasze rozwiązanie NFV zmienia świat”,
„Czy mógłby mi pan powiedzieć jak możecie zmienić nasz biznes za pomocą kontenerów?”

To całkowicie błędne myślenie. Koniczne jest zmienienie mentalności po stronie klientów i dostawców na:

Klient: „Mamy problem… nasi klienci mają problem”,
Dostawcy: „Opowiedz mi więcej o tym problemie”.

8. Każdy Może Mieć Dobry Pomysł

Ważne, aby firmy dawały możliwości testowania nowych pomysłów, dla każdego w organizacji.

Wyobraźmy sobie firmę, z branży energetycznej, która pozwala swoim pracownikom wychodzić z nowymi pomysłami na wykorzystanie rozwiązań IoT, dostacza im środowisko w chmurze na testy, dodatkowo nagradza najlepszych, zostawiając własność intelektualną dla siebie.

W przeszłości wiele osób frustrowało się i odchodziło, bo ich pomysły nigdy nie zostały wysłuchane ani przetestowane. Obecnie, w roku 2016, możesz zbudować dowolne rozwiązanie informatyczne w kilka dni, godzin, minut i sprawdzić co wnosi do biznesu.

9. Jeżeli Sam Nie Zrobisz Czegoś, Co Zniszczy Twój Biznes, Zrobi To Ktoś Inny

Jakże inspirujące słowa z podręcznika, dla nowych pracowników w Facebook.

Netflix zaczynał od kaset video, Nintendo zaczynał od kart do gry… ale to słabe przykłady. Jeżeli chociaż przez chwilę myślimy, że za 5 lat będziemy dalej robić to samo, to coś jest nie tak.

Słuchajmy problemów naszych użytkowników i wychodźmy z nowymi projektami, które dadzą im wartość.

10. Musisz Stać Się Przyjacielem IT. IT Musi Się Stać Przyjacielem Biznesu

Moim celem od wielu lat jest zmuszanie działów IT do korzystania z chmury. Tak, działów IT. Niektórzy dostawcy i producenci mówią: „Przestańmy chodzić do IT, zacznijmy chodzić do biznesu”. Moją misją jest zmiana tego.

Obecnie, biznes porusza się szybciej niż standardowe IT. Biznes widzi IT jako kogoś kto hamuje, a nie ciągnie nas do przodu.

Chmura (SaaS, PaaS, a nawet IaaS) daje narzędzia, które biznes może zamienić na swoje KPI. Większe ROI, więcej klientów, większe marże, większe zyski. Te wszystkie rzeczy można przetłumaczyć na zagadnienia związane z nowymi technologiami IT.

Dziś IT mówi (angielskie) „NO” na pytanie czy możemy zebrać w naszej firmie dane z wszystkich samochodów i porównać je z danymi smakoszy lodów truskawkowych. IT powinno zmienić się w kierunku „KNOW” na dowolne pytanie. Wymowa taka sama, ale znaczenie – zupełnie inne.

To właśnie IT powinno być motorem napędowym cyfrowej rewolucji. IT powinno przestać spędzać czas z dostawcami nowych serwerów, macierzy, aplikacji, a nawet chmury. Powinno spędzać czas z biznesem i pomagać im realizować ich cele. Powinni też dawać im inspiracje, do rozwiązywania problemów klientów.

11. Jeżeli Nie Jesteś W Stanie Się Zmienić, Są Też Inne Opcje

Obserwuję z wielką pasją jedną z firm ubezpieczeniowych, która od kilkunastu miesięcy organizuje u siebie w firmie spotkania grup użytkowników różnych technologii. FIRMA UBEZPIECZENIOWA. No właśnie.

Jeżeli twoja firma nie jest w stanie się zmienić są inne metody, na wprowadzenie transformacji w twoje szeregi. Powołaj nową firmę, które zajmą się szukaniem, wspieraniem startupów i wspieraniem społeczności technologicznej. Przeznacz część funduszy na nowe startupy, które kupisz lub zbudują je twoi pracownicy. Może za kilka lat tak zbudowany startup stanie się podstawą twojego biznesu.

12. Faster Is Better Than Slow

Pamiętam dobrze jak siedziałem kilka lat temu w kawiarni, z moim dobrym przyjacielem Michałem. Michał pracuje w jednej z najbardziej innowacyjnej firmie w Polsce. Starał się wytłumaczyć mi jak działają. Praca w metodologii Scrum. Mówił, że wiedzą do czego dążą, ale dostarczają rozwiązanie tak szybko jak się da.

Nie zawsze dostarczają (to przykład) samochód, gdy klient miał problem z szybkim dostaniem się z punktu A do punktu B. Czasami wynikiem ich prac jest rower, czasami samolot, czasami, lepsze buty.

To samo powinno dziać się z biznesem. Dzięki chmurze, analityce danych, machine learning, jesteśmy zmniejszyć standarowy time-to-market z lat do miesięcy, a nawet tygodni. Zebrać feedback i podjąć decyzję co dalej.

13. Jeżeli Nie Rozumiesz Nowego Cyfrowego Świata, Zwolnij Się

„Panie Mirku, ale my robimy tak od lat. Ta cała chmura, cyfryzacja, social media, to nie dla nas”. Celem każdego prezesa powinno być znalezienie jak najszybciej (o ile go nie ma) człowieka, który oddycha technologią, ma wielkie cojones i przeżył już taką rewolucję.

Popatrz na przykłady: Disney, miasto Londyn, stanu New York, McDonald’s.

Każda z tych instytucji postawiła na wybitnych cyfrowych ekspertów i dała im jedno z najbardziej odpowiedzialnych miejsc w organizacji. Twoją firmę też na to stać… Twoja firma tego potrzebuje.

14. Ta Rewolucja Musi Być Wspierana Przez Infrastrukturę

Powyższe nie może być wspierane przez standardowe IT, gdzie dostarczenie usługi trwa tygodniami, a nawet miesiącami. 5 słów, które przekazuje prezenter to: „Agile, Cloud-based, User-Friendly, Inexpensive, Custom”.

Jestem Ciekaw

Jestem ciekaw twojej opinii: po przeczytaniu tego artykułu, przejrzeniu prezentacji lub po obejrzeniu nagrania by Dado Van Peteghem (linki na początku artykułu). Podziel się przemyśleniami, nawet jeżeli w 100% się nie zgadzasz.

Dołącz do listy mailingowej!

Dołącz do naszego newslettera

Staramy się wysyłać tylko wartościowe informacje, np. co miesiąc dostaniesz spis najważniejszych nowości z chmur Azure, AWS i GCP, z krótkimi opisami i linkami.