Strona Główna / Blog

Jaki Błąd Popełniają Dostawcy Chmury Publicznej (Mali i Duzi)

Mirek Burnejko

Mirek Burnejko

Rozmawiam w języku Amazon Web Services, Microsoft Azure i Google Cloud Platform. Skontaktuj się z nim pisząc na ten adres.

Chmura Publiczna

Dostawcy chmury publicznej robię jeden bardzo duży błąd, który:

  • Wprowadza dużo frustracji do dostawców
  • Wprowadza dużo frustracji do osób w firmach końcowych
  • Nie przynosi efektów dla dostawców
  • Nie przynosi efektów dla klientów

Rozwiązanie tego problemu jest łatwe i są dostawcy (specjalnie nie piszę którzy, abyś się domyślił), którzy już to zrozumieli, bardzo dawno.

Świat Byłby Piękny Bez „Chmury”

W 2005 roku Amazon ogłosił światu Azazon Web Services.
Tak też powinno zostać. Bez słów „Cloud Computing”. Tylko „Web Services”.
Nie byłoby (może) określenia IaaS, PaaS, SaaS, tylko „Web Services”.
Nie byłoby (może) Google Cloud Platform, tylko Google Web Services.
Nie byłoby (może) Microsoft Azure, tylko Microsoft Web Services.
Nie byłoby (może) Oracle Cloud, tylko Oracle Web Services.
Nie byłoby (może) IBM Bluemix, tylko IBM Web Services.

A web service is a service offered by an electronic device to another electronic device, communicating with each other via the World Wide Web. In a Web service, Web technology such as HTTP, originally designed for human-to-machine communication, is utilized for machine-to-machine communication, more specifically for transferring machine readable file formats such as XML and JSON. In practice, the web service typically provides an object-oriented web-based interface to a database server, utilized for example by another web server, or by a mobile application, that provides a user interface to the end user. Another common application offered to the end user may be a mashup, where a web server consumes several web services at different machines, and compiles the content into one user interface. – żródło Wikipedia.

No dobrze, ale po co o tym piszę?

Kto wg. Ciebie osobą, która będzie korzystała z Web Service? CIO? Dyrektor infrastruktury? Może dyrektor sprezdaży, marketingu, a może CEO?
A co powiesz na programistę? (zwanego, z budownictwa, developerem).

TAK. Z założenia Amazon Web Services był zbiorem serwisów, które miały zapewniać łatwiejszą pracę programistów. Najpierw był system kolejki do wiadomości (SQS). Potem był storage obiektowy (S3). Trzy i pół roku od startu pojawił się dopiero panel graficzny. Do tej pory wszystko opierało się na pracy z REST API.

REST API, które jest wykorzystywany (i rozumiany) przez jedną specyficzną grupę osób w firmach.

Czy rozumiesz już do czego dążę? 95% serwisów oferowanych w modelu cloud computing, to usługi stworzone, aby programiści mogli efektywniej wykonywać swoją pracę.

Problem i Historia Drwala

Krótka historia sprzedawcy siekier, drwala i 2-letniej córki.

Sprzedaż siekiery dla 2-letniej córki drwala może nie być najlepszym pomysłem i może sprawić, że wszyscy na tym stracę. Sprzedawca straci, bo drwal się na niego wkurzy iż rozmawia nie z nim (dodatkowo córka może zrobić sobie krzywdę). Córka straci, bo a) nie będzie wiedziała co zrobić z siekierą b) zrobi sobie krzywdę. Drwal straci, bo nawet jak weźmie siekierę od córki, to nie ma pewności, że to jest dobra siekiera.

Sprzedaż siekiery dla drwala, szczególnie, gdy drwal tej siekiery potrzebuje, to dobry pomysł. Drwal wykorzysta siekierę, by zapewnić dobrobyt dla swojej rodziny i kupi swojej 2-letniej córce lalkę.

Krótka historia sprzedawcy chmury, CIO i programisty.

Sprzedaż usług internetowych (web services) dla CIO może nie być najlepszym pomysłem i może sprawić, że wszyscy na tym stracą. Sprzedawca straci, bo programiści nie będą chcieli z nim rozmawiać (dodatkowo, gdy CIO przez zły wybór/zakup zrobi coś głupiego, to oberwie się każdemu). CIO straci, bo nie będzie wiedział do czego użyć danego web servicu (np. Google Cloud Pub/Sub). Programista straci, bo nawet jak weźmie usługi, które zakupił CIO od sprzedawcy, to nie ma pewności, że to są dobre serwisy i czy dadzą mu 100% skuteczności

Sprzedaż web serwisów do programisty, szczególnie, gdy programista potrzebuje web serwisów, to dobry pomysł. Programista wykorzysta web serwisy, by zapewnić dobrobyt dla firmy, dzięki temu CIO osiągnie cele i zapewni sobie dobrą premię.

Ale Jak To – Tak Się Nie Da

Już słyszę ten szwadron niedowiarków.

Ale jak to? Przecież programista nie ma budżetu. CIO ma budżet.

Programista ma coś lepszego niż budżet. Wiedzę jak użyć danego web serwisu, aby pokazać swojemu szefowi, że dzięki niemu będzie 3 razy bardziej produktywny i 5 razy bardziej bezpieczny. Takie słowa z dołu organizacji, przekazane w dobry sposób na biurko CIO robią cuda. A gdy jeszcze dany programista (przy wsparciu dostawcy chmury web serwisów) potrafi to udowodnić w piloci/proof of concept. Boom! Sprzedane! Następny!

Jak Zwiększyć Sprzedaż Chmury 20-Krotnie

Sprzedajesz web serwisy (nazywane chmurą). Przestań je oferować do dyrektorów, którzy nie wiedzą jak użyć REST API. Zacznij kierować „to co dobre” do programistów. Jak?

  • Uczestnictwo w grupach użytkowników danych technologii
  • Uczestników w konferencjach (głównie programistycznych)
  • Hackathony i pokazy demonstracyjne nowych web serwisów.
  • Szkolenia dla programistów z trenerami światowej klasy

Tylko pamiętaj o jednym.
Uwaga. To będzie bolało. Osoba, która nie wie czym się różni baza DocumentDB od EventHub, czy SQS od Lambda, czy Stackdriver od Dataproc, nie może rozmawiać z programistami. Tylko osoba, która wie jakie web serwisy ma w swojej ofercie i jak ich użyć, może te web serwisy oferować. W innym wypadku trafimy na marketingowo-sprzedażową papkę, która:

  • Wprowadza dużo frustracji do dostawców
  • Wprowadza dużo frustracji do osób w firmach końcowych
  • Nie przynosi efektów dla dostawców
  • Nie przynosi efektów dla klientów

Na koniec zdradzę Ci sekret. Tylko nie mów nikomu.
Osoba, która nie rozumie do czego może wykorzystać dane web serwisy, będzie miała problem ze sprzedaniem ich do programisty.
Potrzebny jest ktoś, kto to rozumie. Część z dostawców już to zrozumiała, część zrozumie za kilka lat.

Dołącz do listy mailingowej!

Dołącz do naszego newslettera

Staramy się wysyłać tylko wartościowe informacje, np. co miesiąc dostaniesz spis najważniejszych nowości z chmur Azure, AWS i GCP, z krótkimi opisami i linkami.